Posle Drugog svetskog rata (1945) do kraja prošlog veka unutar Srbije dešavale su se burne demografske promene. Mladi su u talasima napuštali sela i zapošljavali se u gradovima. Promeni strukture stanovništva znatno su doprinele dobrovoljne omladinske radne akcije (ORA), koje su u svakom mestu organizovane radi opravke puteva, pruga, izgradnje škola, ambulanata, zadružnih domova, ustanova kulture… Gotovo da nema porodice iz koje neko od članova nije dobrovoljno radio na ovim akcijama.
Kad se pristupilo planskoj izgradnji zemlje, građevinskim preduzećima nedostajali su stručni radnici i organizatori gradilišta. Najkraći put da se taj problem reši bile su ORA. Na gradilištima na kojima su obavljani probijanje tunela, gradnja nasipa, pruga, puteva ili hidrocentrala, obučavani su mineri, rovokopači ili rukovaoci građevinskim mašinama. Na akcijama kao što je bila izgradnja Novog Beograda (1948–1950), brigadisti su obučavani za armirače, betonirce, zidare, malterdžije, tesare, molere…
Fabrikama koje je gradila omladina takođe su bili potrebni stručni radnici. Tokom izgradnje fabrika („Sevojno”, fabrika kablova u Jagodini i Novom Sadu, „Ivo Lola Ribar” u Železniku, „Pobeda” u Novom Sadu i dr), organizovana je stručna obuka. Brodogradilište „Tito” je na ORA „Novi Beograd – 68” organizovalo obuku brigadista za varioce. Svi koji su uspešno položili obuku, njih 95, primljeni su u stalni radni odnos.
Bilo je i drugih razloga zbog kojih su mladi bili zainteresovani da idu na ORA. Sela su bila siromašna, a na ORA su učesnici dobijali obuću, donji veš, odela, sapun i četkicu za zube. Besplatno su gledali filmove i pozorišne predstave i igrali fudbal „pravom” loptom. Više od polovine stanovnika tek izgrađenog Studentskog grada u Novom Beogradu bili su srednjoškolci iz unutrašnjosti koji su radili na njegovoj izgradnji. Mladi su imali svoju omladinsku organizaciju i niz društvenih-interesnih organizacija za mlade (Ferijalni savez, Izviđači, Pokret mladih, društva za telesno vaspitanje…).
Sve su to razlozi zbog kojih nekoliko desetina hiljada živih učesnika ORA, ne mogu da razumeju zbog čega se u udžbenicima srpske istorije šturo govori o značaju i doprinosu ORA privrednom i ekonomskom napretku i demografskom, obrazovnom i kulturnom preobražaju Srbije u prošlom veku. Kome je stalo da sadašnjim generacijama učenika uskrati pravo na istinu o učešću njihovih očeva i dedova na ORA?
Takođe, malobrojni su spomenici i spomen-obeležja koji podsećaju na vreme dobrovoljnog rada mladih u korist društva. Od stotinak velikih objekata koje je gradila ili izgradila omladina u Srbiji na prste se mogu izbrojati oni što nose obeležja koja namernika podsećaju na istoriju njihovog nastajanja. U Novom Beogradu, na primer, koji je prošle godine obeležio 75. godišnjicu početka izgradnje, nije podignut spomenik njegovim prvim graditeljima. Izgradnjom ovog spomenika bar delimično bi bila ispravljena istorijska nepravda prema dva miliona mladih koji su dobrovoljno radili na izgradnji zemlje koja nam je bila zajednička, a kojoj je Novi Beograd trebalo da bude administrativni centar.
Školske ekskurzije iz cele Srbije trebalo bi obavezno da posećuju Novi Beograd (najveće naseljsko akcijaško gradilište u Srbiji) i druge objekte koje je gradila ili izgradila omladina. Akcijaši su skloni da veruju da je jedan od osnovnih razloga aktuelnog stanja u školama Srbije nedostatak elemenata radnog vaspitanja u programima nastave i vannastavnih aktivnosti učenika. Zbog toga je podsećanje sadašnjih generacija mladih na istorijske radne i humane poduhvate njihovih predaka možda i najvažniji faktor njihovog formiranja. Da to znaju i da na to budu ponosni.
Sve su to razlozi zbog kojih doprinosi ORA razvoju naše zemlje u drugoj polovini prošlog veka zaslužuju objektivnije istorijsko vrednovanje. Zar treba čekati da nas na to podsećaju strani turisti, tražeći po Srbiji obeležja iz vremena dobrovoljnih ORA, kojih nema?
Stevan Stojanović,
diplomirani ekonomista