Start/stop sistem u automobilima sve je češća pojava, ali koliko on zaista utiče na potrošnju goriva?
Američko Društvo automobilskih inženjera (SAE) sprovelo je ozbiljno istraživanje i otkrilo da, u zavisnosti od uslova vožnje, start/stop tehnologija može smanjiti potrošnju goriva između 7 i 26 odsto.
Kako funkcioniše start/stop?
Kada se automobil zaustavi u gužvi ili ispred semafora, start/stop sistem automatski gasi motor. On se ponovo pokreće čim vozač odluči da nastavi vožnju, što znači da motor ne radi dok vozilo stoji. Neki izvori navode da u gradskim uslovima, gde je zaustavljanja i kretanja puno, ušteda u potrošnji goriva može biti i do 15 odsto. Na otvorenom putu, gde stajanja nema mnogo, koristi su minimalne, piše HAK revija.
Rezultati istraživanja SAE
Istraživanje sprovedeno 2023. godine obuhvatilo je četiri različita automobila i tri standardizovana testna ciklusa:
- FTP (Federal Test Procedure) – test potrošnje u gradskim uslovima
- Supplemental FTP – agresivna gradska vožnja sa čestim ubrzanjima
- EPA New York City Cycle (NYCC) – grad sa puno zaustavljanja i kretanja
SAE je merio potrošnju goriva sa aktiviranim start/stop sistemom u odnosu na iste testove sa isključenim sistemom.
Šta su pokazali rezultati?
U gradskom FTP testu, start/stop je smanjio potrošnju goriva za oko 7,27 odsto.
U NYCC testu, koji simulira grad sa puno kretanja i zaustavljanja, ušteda je bila i do 26,4 odsto.
Suprotno tome, u testu sa agresivnom vožnjom, start/stop sistem nije pokazao značajne koristi.
Ovi rezultati pokazuju da start/stop tehnologija zaista može doneti značajne uštede, posebno u urbanim sredinama sa čestim zaustavljanjima i paljenjem motora. Iako nije čarobno rešenje za svaku vožnju, u gradskim uslovima ove uštede nisu zanemarljive.