Nove slike kineskog borbenog aviona J-36 pojavile su se na kineskim društvenim mrežama, pojačavajući glasine i zabrinutost globalne vojne avijacije. Avion, koji ima oblig „letećeg krila“, bez repa i opremljen sa tri motora, viđen je kako leti iznad autoputa blizu fabrike Chengdu Aircraft Industry Group u provinciji Sečuan.
Video koji traje nekoliko sekundi pruža impresivne detalje dizajna J-36, za koji se veruje da pripada šestoj generaciji borbenih aviona, integrišući stealth tehnologije, napredne sisteme i inovativna rešenja u dizajnu trupa i motora.
Kao što naglašava stručnjak za vojnu avijaciju David Sensioti u autorskom tekstu za „Aviationist“, trostruki motor predstavlja radikalno odstupanje od klasičnih dvomotornih sistema. Kombinacija dva motora ispod krila i trećeg iznad kokpita može da pruži prednosti u potisnoj moći i operativnoj sigurnosti.
Oblik aviona ostavlja prostor za unutrašnje skladište naoružanja, koje može primiti rakete dugog dometa, dok odsustvo repa i vertikalnih stabilizatora pojačava stealth karakteristike.
Konkurencija sa SAD
Kina već ima dva borbena aviona pete generacije (J-20 i J-35), iako nijedan od njih nije testiran u stvarnim borbenim uslovima kao američki F-22 i F-35.
Međutim, pojavom J-36, čini se da Peking pokušava tehnološki skok koji bi mogao da ga dovede u ravnotežu sa Sjedinjenim Američkim Državama – ili čak da ga pretekne.
J-36 pic.twitter.com/PJ1Thqt4tZ
— Sweet Clay (@Clay_PLAPAP) April 7, 2025
Donald Tramp je objavio prošlog meseca dodeljivanje ugovora za novi američki borbeni avion šeste generacije F-47 kompaniji Boeing, naglasivši da prototip leti već pet godina.
Ipak, zvanična izjava vojnog vazduhoplovstva je ukazala na to da se projekat nalazi u fazi razvoja i testiranja, bez vremenskog okvira za operativno usvajanje.
J-36 nije jedini
Na dan kada su se pojavile prve fotografije J-36 na kineskim društvenim mrežama (decembar 2023), plasirane su slike još jednog nepoznatog borbenog aviona, sa dva motora i bez repa, koji analitičari nazivaju J-50 ili J-XX.
Iako Ministarstvo odbrane Kine nije službeno priznalo postojanje ovih modela, državni mediji poput Global Times-a objavljuju izjave vojnih stručnjaka koji ističu da Kina „brzo napreduje“ u razvoju borbenih aviona šeste generacije.
„Kina jasno pokazuje da želi da eksperimentiše sa opremom sledeće generacije za vazduhoplovstvo“, izjavio je Vang Janan, glavni urednik časopisa „Aerospace Knowledge“.
🇨🇳 High-resolution renders of China’s next-generation J-36 stealth fighter have surfaced, offering a glimpse into the potential design of the 6th-generation aircraft.
Key features:
• Advanced stealth capabilities
• Enhanced AI-assisted systems
• Hypersonic missile… pic.twitter.com/2Rj2D1Un9O— DD Geopolitics (@DD_Geopolitics) January 3, 2025
Kao što ističu stručnjaci, proces od dizajniranja aviona do njegovog uključivanja u vojno vazduhoplovstvo može trajati deceniju ili čak više. J-35, na primer, prvi put je javno prikazan na izložbi Airshow China u novembru 2023. godine, ali prema analitičarima, u razvoju je više od 10 godina.
Pojava J-36 tokom letova testiranja i dizajn J-50 sugerišu da Peking pojačava svoje napore da postigne stratešku vazduhoplovnu superiornost u Aziji – i ne samo u njoj.