Avion je mesto na kome se susreću najrazličitiji tipovi ljudi – neko je smiren, neko u stresu, neko prezahtevan, a neko potpuno opušten i gleda samo svoja posla. Analizirajući putnike, stručnjaci su izdvojili 4 najčešće vrste putnika i za svaku od njih našli poseban pristup.
Promena okruženja prilikom putovanja avionom može u određenoj meri promeniti i našu psihu, stoga ne iznenađuje činjenica da se pojedini putnici tokom leta avionom ponašaju čudno, postaju previše naporni, pričljivi, pa čak i impulsivni.
„Prepoznavanjem različitih bihejvioralnih, odnosno ponašajnih šablona i odgovora na stres možemo bolje razumeti zbog čega putnici postaju nesaradljivi, kao i pronaći efikasan način za rešavanje spornih situacija“, smatraju stručnjaci.

Prezahtevni putnici
Prezahtevni putnici su veoma asertivni, ali istovremeno i krajnje nestrpljivi i lako razdražljivi. Oni jako cene efikasnost osoblja na letu, a čim nešto nije kako treba (let kasni, ukrcavanje ide sporo, posluživanje napitaka se odužilo i slično), odmah planu.
Tokom leta oni od stjuarda i stjuardesa zahtevaju potpunu pažnju – dozivaju ih, traže da se njihove potrebe zadovolje (ili problemi reše), a svoje nezadovoljstvo demonstriraju javno i, naravno, na sav glas. Letačko osoblje prema njima ima poseban pristup – miran, strpljiv i transparentan.
Izuzetno društveni putnici
Izuzetno društveni putnici ne prestaju da pričaju – tokom pasoške kontrole, ukrcavanja, leta, čekanja prtljaga. Njima je važno da imaju sa kime da podele svoje (često preterano) uzbuđenje, da nekome ispričaju ko su i šta rade i zbog čega lete tamo gde lete. Sedeti u tišini za njih nije opcija.
Omesti ih u njihovim seansama razgovora je gotovo nemoguće, pa letačko osoblje za ove „kradljivce pažnje“ ima poseban pristup: oni ih ljubazno podsete na poštovanje ličnih granica drugih putnika i ohrabre da pronađu druge vidove zabave – da pogledaju film, pročitaju knjigu i slično.
Anksiozni putnici
Za pojedine putnike je letenje avionom veliki stres, a nošenje sa njim teško pada i tim putnicima, ali i onima u njihovom okruženju, uključujući i letačko osoblje. Turbulencije, neobični zvukovi, pa čak i najmanja promena u redu letenja anksiozne putnike može izbaciti iz koloseka.
Letačko osoblje je dobro obučeno za rad sa takvim putnicima: kako bi ih umirili, stjuardi i stjuardese ih mogu tokom leta uveravati da je sve kako treba, pružiti im razumevanje, pa čak i animirati ih na neki način, naročito tokom kritičnih faza leta (poletanja i sletanja).
Kritični putnici
Kritični putnici su obično usmereni samo na negativne stvari, pa su tako i veoma razdražljivi ukoliko dođe do bilo kakvih promena, kada su drugi putnici neorganizovani, pa čak i kada je buka tokom ukrcavanja ili leta premašuje njihov prag tolerancije, prenosi Dejli Mejl.
Kako bi neutralisali situaciju, stjuardi i stjuardese mogu ovakvim putnicima dati malo više „prostora“ – razgovarati sa njima o tome zašto je došlo do promena, podstaći ih da razumeju da je to privremeno i slično. „Treba ih navesti da se fokusiraju na sebe – čitaju ili rade“, navodi stručnjak.