Kompanija Ežis koja je bila zadužena za nadzor radova na zgradi Železničke stanice u Novom Sadu potpisala je dan pred svečanog otvaranja stanice da je bezbedna i spremna za putnike, potvrdili su danas članovi nezavisne Anketne komisije za ispitivanje odgovornosti urušavanja nadstrešnice.
Profesor Fakulteta organizacionih nauka Univerziteta u Beogradu i član Anketne komisije Vladimir Obradović izjavio je na današnjoj konferenciji za medije da su članovi komisije među objavljenim dokumentima pronašli građevinski dnevnik iz 4. jula 2024, odnosno dan pred svečanog otvaranja stanice, na kojem je inženjer firme Ežis stavio potpis i pečat da je stanica bezbedna za otvaranje.
„Zgrada Železničke stanice u Novom Sadu zvanično je otvorena 5. jula 2024. godine i o tome smo mogli da vidimo na raznim televizijama. Građevinski dnevnik koji je objavljen na sajtu Vlade Srbije od 4. jula, dan pred otvaranje stanice, koji je pečatiran i potpisan kaže da su se stekli uslovi za otvaranje krila B za korišćenje putika“, rekao je Obradović.
To znači, dodao je Obradović, da je ovim dokumentom nadzor, odnosno inženjer koji radi u firmi Ežis, konstatovao da je stanica bezbedna za putnike.

Obradović je istakao i da firma Ežis nije bila angažovana samo na projektu Železničke stanice u Novom Sadu kao nadzor, već da zvanični podaci pokazuju da je anagažovana na brojim strateškim, najbitnijim i najkompleksnijim projektima u Srbiji.
Naveo je da Ežis radi projektovanje dve linije metora, da su radili nadzor na pruzi Novi Sad-Subotica, kao i da rade na projektu železničke pruge Beograd-Niš. Pored toga, preko firme koju su kupili, učestvuju i u projektu EXPO 2027.
„I ako vas ovo dovoljno ne zabrinjava, firma Ežis je u konzorcijumu dobila da radi tehničku studiju za nuklearnu energiju u Srbiji. Dakle, firma koja je poptisala da je stanica bezbedna i da je spremna za putnike, dobila je 2024. godine da radi nuklearni program za Srbiju“, izjavio je Obradović.
Ukazao je i da je za bezbednost nuklearne energije u Srbiji zadužen odgovarajući Direktorat na čijem čelu se nalazi Maja Gojković koja je, podseća Obradović, zajedno sa Ežisom bila na ovom projketu, otvorila stanicu i rekla da je to „najmodernija stanica u Evropi i da je potpuno bezbedna“.
„Tako da će Ežis i Maja Gojković brinuti o našem nuklearnom programu u budućnosti, a verovatno će ih pozvati predsednik (Aleksandar Vučić) da malo ubrazaju“, rekao je Obradović.
Pored toga, Obradović je istakao da su članovi Anketne komisije istražili da firma Ežis jeste poznata u svetu, ali ne uvek po najboljim praksama.
Obradović je izneo podatak da je Svetska banka 2018. godine suspednovala Ežis Internešnl zbog povezanošću sa koruptivnom praksom, odnosno da su na nekim projektima pogrešno prikazali da imaju ključne eksperte koje nemaju.

Takođe, dodao je Obradović, 2020. godine je firma Ežis Avia postigla vansudsko poravnanje od 2,6 milona evra zbog koruptivnih radnji u vezi sa ugovorom modernizacije aerodroma.
„Već 2018. i 2020. imamo da je Ežis Internešnl, odnosno firme u okviru Ežis grupe, prepoznate i suspednovane od strane Svetske banke zbog korputivnih radnji. Ta praksa se nastavlja i 2024. godine kada je Interamerička razvojna banka takođe suspendovala Ežis zbog koruptivnih praksi vezano za njihovo poslovanje u oblasti nadzora“, rekao je Obradović.
Povrede Komercijalnog ugovora
Na konferenciji za medije govorio je i profesor Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu i član Anketne komisije Ognjen Radonjić koji je rekao da je Srbija danas izložena riziku od proglašenja dospelosti celokupnog iznosa kredita koji je Srbiji odobrila kineska EXIM banka.
„Naglašavam da je ugovorom o kreditu sa kineskom bankom država Srbija obavezna da obezbedi potpuno izvršenje Komercijalnog ugovora. Radi se o iznosu od oko milijardu dolara koji se može danas ili sutra proglasiti dospelim čime bi bila značajno ugrožena mogućnost izvršavanja javne potrošnje Srbije“, rekao je Radonjić.
On je ukazao da je, na primer, mesečni transfer penzija na nivou od oko 750 miliona dolara.
Radonjić je zatim ukazao da je došlo do nekoliko povreda komercijalnog ugovora, a jedna od povreda jeste člana 16 gde je kineski konzorcijum CRIC-CCCC bio dužan da angažuje jasno ograničen broj podizvođača sa sedištem u Kini do 54 odsto, a za podizvođače koji nemaju sedište u Kini bilo je potrebno da se dobije saglasnost Srbije i pri tom izboru morala je da bude izvršena procedura javnog konkursa.
Prema njegovim rečima, kineski konzorcijum je angažovao kineske podizvođače u celosti, pa su tek u sledećoj fazi ovi kineski podizvođači angažovali podizvođače koje nemaju sedište u Kini, među kojima je i firma Starting.
„Ono što mi nemamo u dokumentaciji jeste dokaz da je ovaj kineski podizvođač svoje podizvođače birao na javnom konkursu, a i samo neki od ovih podizvođača su dobili saglasnost države Srbije, što je inače zahtev Komercijalnog ugovora“, ukazao je Radonjić.
Istakao je i da izvođač prekršio Komercijalni ugovor i u delu koji kaže da je nužno da građevinski materijal i druga dobra neopohodna za sprovođenje projekta koji su proizvedeni, obrađeni i prerađeni izvan Kine budu u količini od najmanje 46 odsto.
„Mi tu dokumentaciju kojim bi se ovaj deo potvrdio ne posedujemo“, naveo je Radonjić.
On je naglasio da su ove povrede Komercijalnog ugovora, po mišljenju Anketne komsije, dovoljne da se ovaj kredit raskine i proglasi dospelim.